Clash of Clans

Beste Clash of Clans-leger voor elk stadhuisniveau

9 min read
Jul 10, 2025
Share:

In Clash of Clans draaien verdedigingsstrategieën om de indeling van de basis, het plaatsen van vallen en helden, en aanvalsstrategieën komen vaak neer op verkenning, Clan Castle Troepen, en legersamenstelling

Dat gezegd hebbende, marcheren ten strijde met een lompe, onaangepaste horde loopt nooit goed af, en naarmate je de TH ladder beklimt en nieuwe troepen, spreuken en helden vrijspeelt, moeten je aanvalsstrategieën veranderen. 

Vergeet het gestuntel met ondermaatse troepen; laten we in plaats daarvan het beste Clash of Clans-leger voor elk stadhuis uit de doeken doen.

Town Hall 2 tot Town Hall 7

In deze vroege stadia zijn eenvoud en brute kracht, goed uitgevoerd, doorslaggevend, omdat je het spel leert kennen en je tegenstanders ook.

Stadhuis 2-3: Reuzen en boogschutters

Uw betrouwbare Reuzen vangen de eerste klappen op en fungeren als vleesschilden, terwijl een linie Archers volgt en verdedigingswerken en andere gebouwen uitschakelt. Als de vijand een Clankasteel heeft, probeer dan eerst die Clankasteeltroepen te lokken en uit te schakelen. 

Stadhuis 4: Ballonnen en boogschutters

Met Ballonnen ontgrendeld, worden je aanvalsopties een stuk uitgebreider. Deze luchtgeesten richten zich eerst op de verdediging, waardoor ze ideaal zijn om vroege bases open te breken. Boogschutters bieden uitstekende ondersteuning op de grond voor opruiming...

Stadhuis 5-7: Reuzen, tovenaars en boogschutters (met muurbrekers)

Als bases steeds verder worden opgedeeld, zijn muurbrekers je beste vrienden om een ingang te creëren. Reuzen blijven tanken, maar nu voegen Wizards zich bij het gevecht en bieden uitstekende hoeveelheden splash damage om groepen gebouwen en verdedigingswerken te ontmantelen. Boogschutters blijven cruciaal voor trechteren en opruimen. 

Stadhuis 8 tot Stadhuis 11

Dit is het moment waarop Clash of Clans interessant wordt en helden centraal komen te staan, waardoor complexere strategieën tot hun recht komen.

Town Hall 8: GOHO (Golem + Hog Riders)

De GOHO is een solide strategie in Town Hall 8. Het werkt. Het werkt omdat twee Golems een breed tankfront vormen, ondersteund door Wizards die een trechter vormen om af te rekenen met vijandelijke Clan Castle-troepen en -helden. 

Als er een pad is vrijgemaakt, laat je je Hogeruiters in gerichte groepen, waarbij je Heal-spreuken gebruikt om ze door de primaire verdediging heen te duwen, en waar nodig een Gifspreuk tegen vijandelijke troepen.

Stadhuis 9: LavaLoon, Zap Lalo of Massheksen

Stadhuis 9 (TH9) biedt een enorme variatie in aanvallen.

  • LavaLoon: Dit is niet voor niets een klassieker. Lava Hounds absorberen het vuur van de luchtverdediging en beschermen je Ballonnen terwijl ze door de verdediging breken, terwijl Rage- en Haste-spreuken de vernietiging versnellen.

  • Zap Lalo: Een unieke variant waarbij je Bliksemspreuken gebruikt (meestal in combinatie met een Aardbevingsspreuk) om een of twee kritieke luchtverdedigingen en soms de vijandelijke Archer Queen uit te schakelen voordat je LavaLoon toeslaat.

  • Mass Witches: Onderschat de kracht van skeletten niet. Een groot aantal Witches, vaak ondersteund door Golems of Ice Golems en een Log Launcher, kan veel TH9-basislay-outs overweldigen en je een gemakkelijke overwinning bezorgen.

Town Hall 10: GoWiPe-variaties of Bowler-aanvallen

Welkom in het Inferno Tower TH10-tijdperk!

  • GoWiPe (Golem, Wizards, P.E.K.K.A): Hoewel het een oudere strategie is, kan een goed gebruikte GoWiPe nog steeds bases kraken. Golems tanken, Wizards ontruimen en P.E.K.K.As rijden de basis in, waardoor er een vrij pad ontstaat voor je zwaargewichten.

  • Zap Golem Witches: Het gebruik van Lightning- en Earthquake-spreuken om de Inferno Tower uit te schakelen en vervolgens Golems en Witches in te zetten, is een krachtige aanvalsstrategie voor Town Hall 10.

    Queen Charge Hybrid (Miners en Hogs): Deze krachtige strategie bestaat uit een Queen Charge om een groot deel van de basis en vijandelijke CC uit te schakelen, gevolgd door een golf Miners en Hog Riders. Hiervoor zijn Heal- en Freeze-spreuken essentieel.

Town Hall 11: Electro Dragons of Bowler Witch

De Grand Warden komt eraan en voegt nog een laag toe aan je TH11-aanvalsstrategieën.

  • Mass Electro Dragons: De Electro Dragon is een krachtpatser en een vloot van deze draken, ondersteund door Balloons, Rage en Freeze-spreuken, kan veel bases overweldigen. Om dit te laten werken, is zorgvuldige funneling nodig om hun kettingbliksem goed te geleiden..

  • Bowler Witch: Bowlers en Witches, meestal met Golems of Ice Golems als tank, vormen een sterke grondmacht. Springspreuken helpen je door lastige basislay-outs te navigeren en de vaardigheid Eternal Tome van de Warden zorgt voor nuttige onoverwinnelijkheid.

Town Hall 12 to Town Hall 16

Hier komen aanvallen vaak neer op meerdere fasen en een nauwkeurige timing van spreuken en vaardigheden. Je ziet ook meer Super Troops die een groot verschil maken.

Town Hall 12: DragBat, Zap Dragons of Queen Charge Super Archers

Town Hall 12 (TH12) introduceert de Giga Tesla, die als een sterke verdediging fungeert.

  • DragBat: Draken vormen de hoofdaanval, terwijl Bat Spells worden ingezet met Freeze Spells om ze te beschermen tegen Wizard Towers of multi-target Infernos, en om achterhoedeverdediging te ontmantelen.

  • Zap Dragons:Net als in de TH9- en TH10-versies wordt hier gebruikgemaakt van Lightning Spells en vaak een Earthquake Spell om belangrijke luchtverdediging uit te schakelen voordat de Dragons erdoorheen breken.

  • Queen Charge Super Archers: Een sterke, nauwkeurige aanvalsstrategie voor elk level in het stadhuis waar Super Archers beschikbaar zijn. De boogschutterskoningin, ondersteund door Healers, snijdt een deel van de basis af, waardoor Super Archers vanuit een Siege Barracks of Flame Flinger hoogwaardige doelwitten van veraf kunnen aanvallen.

  • Town Hall 13: Queen Charge Hybrid (Miners + Hog Riders)

    Nu komt de Scattershot in de defensieve opstelling van Town Hall 13 (TH13). De Queen Charge Hybrid blijft dominant. Je koningin, met haar Healer entourage, creëert de trechter en rekent af met Clan Castle troepen en vaak de vijandelijke Royal Champion. Vervolgens ruimen Miners en Hog Riders, ondersteund door Heal-, Rage- en Freeze-spreuken, samen met de Grand Warden en Royal Champion de resterende verdediging uit de weg.

    Town Hall 14: Super Archer Yeti Smash of Queen Charge Lalo

    In Town Hall 14 (TH14) voegen Pet-mechanics een extra dimensie toe aan de strategie.

    • Super Archer Yeti Smash: Yeti's kunnen uitstekend tanken en Yetimites voortbrengen die voor nog meer chaos zorgen. Super Archers die worden ingezet, richten enorme schade aan. Dit leger, dat vaak wordt ondersteund door een Log Launcher en een mix van Rage- en Freeze-spreuken, kan veel lay-outs platwalsen TH14.

    • Queen Charge Lalo: Het is nog steeds een van de beste aanvalsstrategieën. De Queen Charge maakt een pad vrij en schakelt belangrijke bedreigingen uit, zoals de vijandelijke Queen en CC, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor een chirurgische inzet van LavaLoon.

    Town Hall 15 en 16: Root Rider en Valkyrie Spam, Hybrid Variants en Dragon

    Als je de eindfase nadert, Town Hall 15 (TH15) en Town Hall 16, moeten je legers robuust en veelzijdig zijn.

    • Root Rider Smash / Root Rider en Valkyrie Spam: Root Riders zijn een sterke kracht geworden en in combinatie met Valkyries of andere troepen en ondersteund door helden en belegeringsmachines kunnen ze bases verwoesten. Bij deze strategie is het echter van groot belang dat je ze zorgvuldig trechtert om te voorkomen dat ze afdwalen.

    • Queen Charge Hybrid:Deze tijdloze strategie past zich aan en blijft sterk, waarbij goed getimede spreuken en heldenvaardigheden nodig zijn.

    • Mass Dragons: Speciaal voor TH16 kun je met Mass Dragons in combinatie met hero charges (zoals Minion Prince of RC Charge) en goed gebruik van spreuken (Invisibility, Rage) 3 sterren halen. Fireball- en Rocket Balloon-combinaties komen ook voor bij deze strategie. 

    Town Hall 17

    In Town Hall 17 wordt de aanvalsmeta gekenmerkt door krachtige grond- en luchtstrategieën waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwste supertroepen, heldenuitrustingen en creatief spreukengebruik.

    Het bereiken van dit hoge Town Hall-niveau kost enorm veel tijd, upgrades en speeltijd. Maar voor spelers die meteen aan de slag willen met deze strategieën en hoge TH-gameplay, kan beginnen met een goed geüpgradede basis van igitems een enorme winnaar zijn.

    In termen van legers op TH 17 is het sterkste grondleger het Super Yeti Smash, in combinatie met Electro Titans of Root Riders. Deze aanpak is gebaseerd op funneling met een Warden of Queen Charge en vervolgens op het sturen van Super Yeti's en ondersteunende troepen door de kern, waarbij Rage, Heal en Skeleton Spells worden gebruikt om verdedigingen zoals de Monolith en Inferno Artillery af te leiden. Siege Barracks of Log Launcher worden ook vaak gebruikt om de hoofdaanval te ondersteunen en de Royal Champion zorgt met Electro Boots of Rocket Spear voor opruiming en sluipschutters.

    Root Rider Valkyrie Smash is een andere grondstrategie van de bovenste plank en combineert de tankvaardigheid en snelheid van Root Riders met de spatschade van Valkyries. Vroege funneling en snel, goed getimed gebruik van de ability van de Grand Warden zijn echter essentieel om de kerntroepen in leven te houden. Tegelijkertijd helpen Skeleton Spells om vijandelijke helden en verdedigingswerken met veel schade te neutraliseren.

    Voor luchtaanvallen blijven Mass Dragons met onzichtbaarheidsspreuken en een Royal Champion Invisibility Walk geweldige keuzes. De RC ruimt hoogwaardige doelwitten uit de weg, waardoor er een vrij pad ontstaat voor de Dragons, die vervolgens worden ondersteund door Balloons en goed getimed gebruik van spreuken voor een maximale basisdekking.

    Super Witch Fireball Smash en Warden Charge Mass Furnace zijn ook levensvatbaar, hoewel iets minder dominant na recente balanswijzigingen. Voor alle strategieën geldt dat succes op TH17 afhankelijk is van goed getimede funneling, een adaptieve hero-uitrusting en het strategisch inzetten van spreuken om de lastigste verdedigingslinies in de game te pareren.

    Tips voor elk TH-niveau

    Of je TH-niveau nu van toepassing is, sommige tips zijn voor altijd:

    • Verken de basis: Val nooit blind aan. Analyseer de indeling van de basis, identificeer de belangrijkste defensieve bedreigingen (Inferno Towers, Scattershots, Eagle Artillery, de locatie van het Clan-kasteel) en plan op basis van die informatie hoe je de basis binnengaat en welke spreuken je inzet.

    • Master Spell Timing:Een Heal-spreuk die je een seconde te laat inzet of een Rage-spreuk die je net iets te ver weg plaatst, kan het verschil uitmaken tussen winnen en verliezen, maar oefening baart kunst.

    • Hero Abilities are Game Changers: Je Barbarian King, Archer Queen, Grand Warden en Royal Champion vaardigheden zijn je troeven. Weten wanneer je de Eeuwige Troon van de Wachter of de Onzichtbaarheid van de Koningin moet activeren is echter ongelooflijk belangrijk.

    • Oefenen, oefenen, oefenen:Het lezen van een aanvalsstrategie voor elk stadhuis op igitems is één ding, maar het foutloos uitvoeren ervan is iets anders. We raden je aan om vriendschappelijke uitdagingen te gebruiken om je vaardigheden te testen voordat je ten strijde trekt.

    Mark
    igitems
    Stay Updated
    Subscribe to our newsletter for the latest gaming updates and exclusive deals
    Similar Articles